__temp__ __location__
מחדל מתמשך: המדינה גוררת רגליים, נהגי מוניות השירות משלמים — והחשבון מתנפח

מחדל מתמשך: המדינה גוררת רגליים, נהגי מוניות השירות משלמים — והחשבון מתנפח

המדינה התעכבה בפיצוי נהגי מוניות השירות — והפיצוי צפוי לגדול ב-10 מיליון שקל

המדינה מתעכבת כבר ארבע שנים בהעברת פיצויים לנהגי מוניות השירות שנפגעו מהרפורמה בענף, והפיצוי שצפויה לשלם להם הולך ותופס ריבית — וצפוי לגדול בכ-10 מיליון שקל. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, דרש השבוע מנציגי האוצר לקדם את הפיצוי ולסיים את הסאגה המתמשכת, שמלווה את הנהגים מאז 2018.

רפורמה כושלת בענף מוניות השירות

ב-2018 יצאה לדרך רפורמה של משרד התחבורה, במטרה להרחיב את שירות מוניות השירות ולהפוך אותו לחלק אינטגרלי ממערך התחבורה הציבורית. בפועל, הרפורמה פגעה בנהגים: קווים קבועים בוטלו, ההכנסה נפגעה, ורבים מהנהגים נאלצו לפרוש מהענף או לעבור להסיע במוניות ספיישל. קווי השירות, שגם כך סבלו במשך שנים מתחרות לא הוגנת מול התחבורה הציבורית ומבעיות בטיחות — הלכו ודעכו.

פיצויים שהתעכבו שנים

למרות ההבטחות, מתווה הפיצויים לנהגי המוניות גובש רק ב-2022 — ארבע שנים אחרי הרפורמה. על פי ההסכם, בעלי רישיון קווי שירות יכלו לרכוש מספר חדש של מונית ספיישל במחיר מוזל של 60 אלף שקל במקום 254 אלף שקל, ונהגים אחרים היו זכאים להנחה של 50% במעמד רכישת מספר רישוי. עם זאת, כל עיכוב נוסף במימוש המתווה — שנגרם בשל סחבת ביורוקרטית — עולה למדינה ביוקר: על פי החישובים, פיצוי של כמעט 10 מיליון שקל יצטרך לעבור לנהגים, בגלל ריבית והצמדה.

פשרה או הסלמה

בדיון שנערך השבוע בוועדת הכלכלה, הציגו נציגי הנהגים פשרה: לקבל עוד מספרי מוניות במחיר מוזל. בכך, יצליחו גם להקל על קשיי הענף וגם לאפשר למדינה לסיים את הסאגה. "אנחנו ממתינים כבר שנים לכסף," אמרו נציגי מוניות השירות בדיון, "אם לא תהיה התקדמות — הפיצוי רק ילך ויגדל." יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, דרש מהאוצר וממשרד התחבורה לפעול לסיום המשבר, במיוחד נוכח החשש להחרפת המצב בענף עם כניסתה הצפויה של חברת אובר לישראל.

דו"ח מבקר המדינה: כישלון מהדהד

בדו"ח חריף שפרסם מבקר המדינה בסוף 2024, קבע כי רפורמת מוניות השירות כשלה: במקום להגדיל את מספר המוניות, מספרן צנח ב-93% — מ-844 מוניות ב-2017 ל-59 בלבד ב-2023. התוצאה: מוניות השירות אינן מספקות מענה תחבורתי באזורים נרחבים בישראל, בניגוד לייעודן. המבקר הוסיף כי במשך שנים קווי השירות סבלו מהזנחה, תחרות לא הוגנת מול האוטובוסים, ומפגעי בטיחות.

המדינה משנה כיוון — עתיד חדש לענף

מי שעשתה סדר בענף הייתה שרת התחבורה מירי רגב, בשיתוף משרד האוצר, שנקטו בצעדים לתיקון העיוותים שנוצרו ולסיוע לנהגים שנפגעו. מדיניות חדשה, שנועדה להבטיח תחרות הוגנת ושירות ראוי, כבר מתגבשת. בחודשים הקרובים צפויה המחלוקת להגיע לסיומה, עם פיצוי משופר לנהגים והסדרה שתאפשר תחרות בריאה יותר בין מוניות השירות לאמצעי תחבורה אחרים, לטובת הציבור.

אם ייושם המתווה החדש, ייתכן שמוניות השירות, אחרי שנים של כישלונות ועיכובים, יוכלו לצאת לדרך חדשה — ולהפוך שוב לאלטרנטיבה ציבורית רלוונטית ומשתלמת לנוסעים ברחבי ישראל.

מירב כהן

השאר תגובה

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב-*

החווייה שלך באתר זה תשופר על ידי אישור שימוש בקובצי עוגיות.